F.2. Prognóza trendu objemu, cen a nákladů spojených s užíváním vod a vodohospodářskými službami
Základním podkladem ke zpracování prognózy trendu objemu, cen a nákladů spojených s užíváním vod a vodohospodářskými službami je aktualizovaná „Prognóza trendu vývoje klíčových hnacích sil na národní úrovni“ a „Koncepce a strategie rozvoje hospodářských sektorů s významným vlivem na vodu“.
Tyto podklady byly upraveny na základě „Základního scénáře“ zpracovaného v rámci přípravných prací plánování v oblasti vod a jsou uvedeny v příloze č. 1 a v příloze č. 2.
Dalším podkladem jsou výstupy hodnocení části B.2. Požadavky na užívání vod – výhledový stav, obsahující:
- seznam plánů a programů s požadavky na užívání vod a vlivy na stav vod,
- prognóza požadavků na povrchové vody,
- prognóza požadavků na podzemní vody,
- výsledky vodohospodářské bilance výhledového stavu.
Významným podkladem k zpracování prognózy trendů se stal i Plán hlavních povodí České republiky – základní strategický dokument v oblasti vod, schválený v květnu 2007 vládou České republiky.
Hodnocení prognózy trendů jsou podrobeny i veškerá technická, ekonomická a relevantní socioekonomická data týkající se užívání vod a vodohospodářských služeb v sektorech hospodářství, uvedených v tabulce F.1.1 v kapitole F.1.
Prognóza trendů je vyjádřena buď kvantifikací, nebo slovním popisem ve variantě pravděpodobné, minimální a maximální v následující tabulce č. F.2.1.
V závěru této kapitoly je uveden komentář, který posuzuje trendy těch dat, které jsou relevantní hodnocení plánovaných opatření.
Jednotlivé scénáře použité v následující tabulce byly sestaveny s využitím aktualizovaného scénáře pro národní úroveň (viz. příloha č. 1) s promítnutím specifických podmínek oblasti povodí i s promítnutím požadavků na příslušné vodohospodářské služby, jakož i s využitím trendu vývoje v příslušné položce v minulém období.
Tab. F.2.1 Prognóza trendu objemu, cen a nákladů významných druhů užívání vody a vodohospodářských služeb k roku 2012
Závěr posouzení trendů
Jsou posouzeny trendy těch dat, které jsou relevantní hodnocení plánovaných opatření, tj.:
- trendy nárůstu ceny za vodné a stočné
- trendy nárůstu cen povrchové vody
- trendy odběrů povrchové a podzemní vody a vypouštění vod po jednotlivých sektorech
Do dále uvedených předpokládaných hodnot vodného a stočného i ceny povrchové vody v roce 2015 je zohledněn i vliv nákladů opatření, která budou realizována do roku 2015.
ad a) Trendy nárůstu vodného a stočného v pravděpodobné variantě dokladuje tato tabulka:
Tab. F.2.2 Trendy nárůstu vodného a stočného v pravděpodobné variantě
Tento nárůst je odůvodněn těmito faktory:
- od roku 2008 je zvýšena sazba DPH z 5 na 9 %,
- předpokládá se, že každý rok se vodné a stočné zvyšuje o inflaci (výše inflace viz základní scénář),
- v důsledku financování nových investic s podporou fondů EU, zejména od roku 2009 do roku 2015, se zvýší provozní, tak i investiční náklady (v průměru o 3 % za rok).
Maximální varianta (nárůst o 80 %) by byla odůvodněna zejména v případě další změny sazby DPH nebo snížením pravděpodobných finančních podpor staveb kanalizací a ČOV (např. v důsledku vyjednaných „Podmínek přijatelnosti“ v rámci OPŽP).
ad b) Trendy nárůstu cen povrchové vody dokladuje tato tabulka:
Tab. F.2.3 Trendy nárůstu cen povrchové vody
Tento trend je odůvodněn těmito faktory:
- předpokládá se, že každý rok se cena POV zvyšuje o inflaci (výše inflace viz základní scénář),
- v důsledku financování nových investic s podporou fondů EU (OPŽP), zejména od roku 2009 do roku 2015, se zvýší provozní, tak i investiční náklady v průměru o 1 až 2 % za rok (podrobněji viz kapitola F.3.).
Poznámka: Předpokládá se, že roční výdaje na investice financované z Programu prevence se od roku 2005 výrazně nezvýší.
Maximální varianta (nárůst o 90 %) by byla odůvodněna zejména v případě:
- zvýšení rozsahu investic, zejména charakteru prevence před povodněmi, optimalizace vodního režimu v krajině (zejména revitalizace) a odstraňování povodňových škod (v případě nové povodně),
- zvýšení provozních nákladů v důsledku odstraňování povodňových škod případných nových povodňových událostí.
Minimální varianty by bylo možné dosáhnout v případě, kdyby státní rozpočet (případně SFŽP) kryl vyšším procentem náklady, které dosud hradí správce povodí státní podnik Povodí Moravy, s.p. z vlastních zdrojů, a to na opatření charakteru prevence před povodněmi, optimalizace vodního režimu krajiny a odstraňování povodňových škod.
ad c) Trendy odběrů povrchové a podzemní vody a vypouštěných vod do vod povrchových po sektorech užívání vody dokladuje tabulka F.2.4.
Prognózují se zcela nevýznamné změny v objemech odběrů povrchové a podzemní vody i vypouštění odpadních a srážkových vod, a to ve všech významných sektorech užívání vod.
Přestože až do současnosti mírně klesají odběry vod, prognózuje se k horizontu roku 2015 jejich nevýznamný nárůst o cca 0,3 %. Důvodem je prognóza mírného nárůstu specifické spotřeby vody v domácnostech i nárůst počtu obyvatel připojovaných na vodovody pro veřejnou potřebu.
Tab. F.2.4 Trendy odběrů POV a POD a vypouštění OV do vod povrchových
1) Zahrnuto i odvádění srážkových vod