Opravované úseky Baťova kanálu jsou utěsněné a probíhá vypouštění

Povodí Moravy pokračuje v nezbytných opravách téměř osm desítek let starého opevnění Baťova kanálu. Práce na plavební cestě zahájilo na vybraných úsecích 5. září. Od té doby proběhlo příčné ohrázování kanálu a zatěsnění stavidel. Správce Baťova kanálu tak mohl začít s pozvolným snižováním hladiny vody. Práce probíhají dle harmonogramu a pod dozorem biologů.

V souladu s harmonogramem prací a se smlouvou s dodavatelem odstartovaly 5. září stavební práce na Baťově kanálu a to v úsecích od plavební komory Vnorovy II. až k plavební komoře Strážnice I., dále pak v úseku mezi plavební komorou Vnorovy I. a hospodářským mostem Vnorovy. „Nejdříve bylo provedeno uzavření těchto úseků od dalších částí vodní cesty, aby na nich byla v maximální míře zachována plavební hladina. Po realizaci příčných hrázek a zatěsnění stavidel a dalších vodohospodářských objektů začalo pozvolné snižování hladiny v souladu s doporučením biologického hodnocení,“ popisuje dosavadní průběh prací správce Baťova kanálu Pavel Cenek, ředitel závodu Střední Morava.

Na probíhající snižování hladiny dohlíží odborný biologický dozor. Ten zajistí, aby nedošlo k ohrožení vodních živočichů, a současně zajistí transfer mlžů. Odlov a převoz ryb probíhá ve spolupráci s rybáři Moravského rybářského svazu.

V následujících dnech se dělníci pustí do odstraňování nánosů a začnou navážet materiál na opravu osmdesát let starého opevnění. „V úseku plavební komory Vnorovy II. až plavební komoru Strážnice I. dojde v rámci stavby k odtěžení nánosů, proto je nutné z technologických důvodů ponechat Baťův kanál min. 14 dní co nejvíce odvodnit. V úseku plavební komory Vnorovy I. až po hospodářský most Vnorovy budou prováděny zejména vykopávky pro uložení opevnění a bude zahájeno postupné navážení lomového kamene,“ dodává k dalšímu průběhu oprav Cenek.

Rozsáhlou opravu opevnění a nezbytné navazující práce provede Povodí Moravy, které Baťův kanál spravuje, v rekordně krátké době, aby se nedotkly další plavební sezóny a současně respektovaly všechny podmínky umožňující práce v chráněném území Natura 2000. Práce si vyžádají celkové náklady ve výši téměř 41 mil. Kč. Opravy budou financovány ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Plavba v neopravovaných úsecích, tedy v části kanálového úseku od plavební komory Veselí nad Moravou po hospodářský most Vnorovy, dále pak v říčním úseku od plavební komory Veselí nad Moravou do Uherského Hradiště včetně plavebních komor Uherský Ostroh, Nedakonice a Kunovský les, v kanálovém úseku od plavební komory Babice po plavební komoru Spytihněv a dále v říčním úseku od plavební komory Spytihněv po jez Bělov v Otrokovicích bude probíhat a obsluha komor je zajištěna do 1. 10. 2017 včetně.

Další informace:

Bc. Petr Chmelař

útvar vnějších vztahů a marketingu

publikováno 12. září 2017, 13:43aktualizováno 12. září 2017, 13:43 štítky: Baťův kanál,