Novinky na Baťově kanále: opravené plavební komory, nová přístaviště a více lodí
BAŤŮV KANÁL -Slavnostní odemykání plavební sezóny, otevření tří nových přístavišť i posílení lodního parku čeká mimo jiné letos turisty na Baťově kanálu. O víkendové sobotě zahájí sezónu na souběžné cyklostezce milovníci pohybu na kole a hned poté se o prvním květnovém dnu otevřou nová přístaviště Strážnice a Sudoměřice-Výklopník. Třetí ve Spytihněvi pak oficiálně zahájí provoz 16. června.
POZVÁNKA
Slavnostní odemykání plavební sezóny 2012 a slavnostní otevření nových přístavišť na Baťově kanále
úterý 1. května 2012
od 11:00 v přístavišti Strážnice od 13:00 v přístavišti Sudoměřice – Výklopník
Opravená plavební zařízení i opevnění, tři nová přístaviště za 22,5 miliónu korun nebo vyčkávací stání a zázemí přístavu ve Starém Městě nabídne letos mimo jiné turistům po zimní přestávce Baťův kanál. Výletníci mohou ve většině půjčoven počítat i s dalším posílením flotily kajutových lodí, o které je stále větší zájem. Známá vodní cesta mezi Otrokovicemi a Rohatcem přilákala loni do regionu zhruba 65.000 turistů a stala se tak jedním z nejvýznamnějších cílů cestovního ruchu na Moravě.
Opravené břehy mezi Starým Městem a Huštěnovicemi
„Každoroční přípravu a čištění komor i rejd doplnila oprava opevnění levého břehu mezi Starým Městem a Huštěnovicemi za téměř 2,5 milionu korun z vlastních prostředků,“ řekl generální ředitel Povodí Moravy, s.p. Radim Světlík.
Připomněl i opravu opevnění pravého břehu v úseku Staré Město – Huštěnovice, vyčištění nánosů na plavebních komorách Staré Město a Nedakonice i opravy technologií. Vlastní investice 200 000 korun pak pokryla vznik provozního objektu plavební komory ve Veselí nad Moravou. „Na provoz plavebních komor z hlediska dostatečného zabezpečení obsluhy vynaložil loni podnik více než jeden milion korun,“ doplnil Radim Světlík s tím, že na konci loňského roku začala i výstavba, financovaná Ředitelstvím vodních cest ČR (ŘVC). Jedná se o přístaviště Spytihněv, čekací stání ve Strážnici a přístaviště v Sudoměřicích.
Dvě nová přístaviště doplní 11 stávajících, které již v minulosti ŘVC na Baťově kanálu vybudovalo.
„Turistická plavba zažívá v posledních letech v celé Evropě rozmach a my nesmíme zůstat pozadu. Baťův kanál je pro nás vzorovou ukázkou, že i v České republice má vodní turismus budoucnost,“ zdůraznil šéf ŘVC Jan Skalický.
Nové přístavy: Sudoměřice, Strážnice, Petrov
Na podzim se navíc chystá zahájení stavby rekreačního přístavu Petrov a pokračuje i příprava prodloužení splavného úseku do Kroměříže a Hodonína. „Předpokládaná cena přístavu je 40 milionů korun a návštěvníkům bude sloužit od roku 2014,“ dodal Jan Skalický.
Kombinaci cest po vodě a výletů na kolech nabízí desetitisícům jejich milovníků i nové cyklostezky mezi Kroměříží, Napajedly a Uherským Ostrohem, navazující na tu páteřní kolem Baťova kanálu. „V sobotu 28. dubna se veřejnost může zúčastnit zahájení cyklistické sezóny se starty v Hulíně a Uherském Ostrohu,“ uvedl ředitel závodu Střední Morava (Povodí Moravy, s.p.) Pavel Cenek. Pelotony se pak v poledne setkají v areálu Pahrbek.
Nové cyklostezky mezi Kroměříží, Napajedly a Uherským Ostrohem
Velký zájem o projížďky dokládají statistiky, které uvádí za tři letní měsíce červen až srpen v úseku mezi Veselím nad Moravou a Uherským Ostrohem až 90.000 cyklistů. „Víkendové špičky na cyklostezkách se v příznivém počasí šplhají až na 2 500 cyklistů denně,“ připomněl vedoucí vodní cesty Čestmír Daňhel.
Na rozvoji Baťova kanálu se také významně marketingově i finančně podílely Zlínský i Jihomoravský kraj. Z dotačního titulu Zlínského kraje se opravilo opevnění kanálu v úseku Babice – Spytihněv za 2,95 miliónu Kč, dále levobřežní hráz po odstranění pařezů Morava, Napajedla v částce asi 190 000 korun a za 650 000 Kč opevnění v úseku Staré Město – Huštěnovice.
„Výstavba přístavišť výrazně zvedla možnosti a úroveň přistávání lodí, což by se mělo odrazit na spokojenosti všech návštěvníků,“ míní Vojtěch Bártek z obecně prospěšné společnosti Baťův kanál. Upozornil také na nové a jednotné označení všech přístavišť tabulemi. Je na nich název přístaviště, kilometráž, vzdálenost k dalšímu nejbližšímu přístavišti po i proti proudu a piktogramy s nabízenými službami. „Reflexní provedení názvu je dobře patrné i v noci při mírném osvícení,“ uzavřel Vojtěch Bártek.