Na opravy Baťova kanálu má Povodí Moravy o dva týdny méně
V letošním roce Povodí Moravy prodloužilo plavební sezónu na Baťově kanále, což uvítali kromě návštěvníků vodní cesty zejména provozovatelé plavby a půjčoven lodí. Správce toku tak bude mít méně času na naplánované opravy úseku od Vnorov po Veselí nad Moravou. Přesto chce Povodí Moravy opravy stihnout včas, aby nedošlo k omezení následující plavební sezóny.
Kvůli zmírnění důsledků opatření proti koronaviru na plavbu v letošním roce Povodí Moravy, s. p. prodloužilo letní režim komorování o polovinu a navíc zajistilo provoz plavebních komor další dva víkendy v říjnu. Vstřícné kroky na jedné straně však správci Baťova kanálu komplikují údržbu a opravy vodní cesty na straně druhé. Prodloužený letní režim plavby vytváří nároky na posezónní práce, na které tak bude méně času. „V letošním a příštím roce máme naplánovanou druhou etapu oprav Baťova kanálu od Veselí nad Moravou po Vnorovy. Letos jsme úspěšně bez omezení dokončili opravy úseku mezi železničním mostem a silničním mostem ve Veselí nad Moravou, ihned po ukončení plavební sezóny musíme pokračovat dále až k hospodářskému mostu Vnorovy. Prodloužení letošní sezóny nás kromě našich vlastních prostředků stálo hlavně drahocenný čas, proto se do práce musíme pustit hned, jak ukončíme komorování, protože v žádném případě nechceme omezit příští plavební sezónu,“ vysvětluje generální ředitel Povodí Moravy, s. p. Václav Gargulák.
Letošní sezóna tak potrvá v letním režimu, kdy se komoruje každý den kromě pondělí, mimořádně až do konce září. V měsíci říjnu 2020 bude obsluha plavebních komor zajištěna navíc ve dnech 2., 3., 4., 9., 10. a 11. 10. 2020 v čase od 9.3o do 18.oo hodin. 12. 10. 2020 pak bude dočasně přerušen plavební provoz v kanálovém úseku od železobetonového hospodářského mostu Vnorovy po železniční most tratě Veselí nad Moravou – Brno. „Plavební kanál v tomto úseku zahradíme zemní hrázkou a vypustíme až po plavební komoru Vnorovy I. Jedná se prakticky o pokračování oprav, které jsme zahájili vloni, jen jsme ji rozdělili na dvě etapy tak, abychom nemuseli omezovat plavební sezónu. Po snížení hladiny v korytě odstraníme nánosy a provedeme opravy opevnění lomovým kamenem. K omezení plavby však v opravovaném úseku během hlavní plavební sezóny 2021 nedojde,“ ujišťuje ředitel závodu Střední Morava Pavel Cenek z Povodí Moravy, s. p.
Opravy zajistí bezpečnost plavebního provozu a hladký průběh dalších rekreačních sezón bez rizika omezování plavby. Každoročně se zvyšující počet návštěvníků a plavidel si totiž vybírá svou daň. „V loňském roce jsme napočítali v plavebních komorách 3431 lodí. Rozplavená zemina z břehů a hrází současně lokálně zanáší dno plavebního kanálu a tím pomístně snižuje plavební hloubku, která může vést až k omezení provozu lodní dopravy, proto musíme opravovat a investovat nemalé prostředky. Letošní mimořádné komorování, které jsme pro všechny zajišťovali na naše vlastní náklady, s sebou navíc přinese zvýšené nároky na posezónní údržbu,“ vysvětluje důvod oprav Gargulák.
Stavební práce na téměř 2 kilometry dlouhém úseku budou probíhat od 12. 10. 2020 do 28. 4. 2021. Následně se přesunou mimo koryto Baťova kanálu na břehy, kde stavaři dokončí opravy na korunách hrází a následně uvedou okolní terén do původního stavu. Tyto práce nebudou mít vliv na plavbu a rekreaci v plavební sezóně 2021.
Stavba je financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury a vlastních zdrojů Povodí Moravy, s. p. Výše nákladů na obě etapy, v rámci kterých bude dokončena oprava celého úseku od PK Veselí nad Moravou po hospodářský most Vnorovy, činí dohromady více jak 53 mil. Kč.
Další informace:
Bc. Petr Chmelař
útvar vnějších vztahů a marketingu