Na Baťově kanále vznikají tři nové přístavy
UHERSKÉ HRADIŠTĚ – Zájemci o turistickou plavbu na Baťově kanále budou mít k dispozici tři nová místa pro zakotvení lodí. Z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury zde vzniknou Přístaviště Spytihněv, Stání plavidel Strážnice a Přístaviště Sudoměřice – Výklopník. Celkové náklady dosáhnou 22,5 milionu Kč. Baťův kanál loni potvrdil svou roli jednoho z nejvýznamnějších turistických cílů Moravy, když přilákal do regionu odhadem až 65.000 turistů.
Státní podnik Povodí Moravy zahájil po skončení letošní plavební sezóny na Baťově kanále práce na opravách plavebních zařízení a opevnění vodní cesty. V rámci stavebních akcí, financovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury, zde vzniknou nová Přístaviště Spytihněv, Stání plavidel Strážnice a Přístaviště Sudoměřice – Výklopník. Investorem těchto tří projektů charakteru rozvoje vodní cesty v celkové hodnotě přes 22,5 milionu Kč je Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC).
„Staveniště byla předána dodavatelům již ve druhé polovině listopadu,“ uvedl ředitel závodu Střední Morava (Povodí Moravy, s.p.) Pavel Cenek.Dosavadní přístaviště ve Strážnici z roku 2004 nyní doplňuje kapacitně nedostačující stání plavidel ve formě dřevěných lávek a kovových tyčí v břehu kanálu. Celková délka nově zbudovaného zařízení přesáhne117 metrů a pro uvazování plavidel se počítá s devíti pacholaty a 18 rohatinkami. Stání ve formě svislé štětovnicové stěny na levém břehu Baťova kanálu zpřístupní zájemcům celkem pět schodišť.
V Sudoměřicích na Výklopníku má na pravém břehu Baťova kanálu, vedeném po vodním toku Radějovky, vzniknout trvalé přístaviště s bezbariérovými parametry. Třístupňové přístavní molo s úvaznými prvky pro lodě bude45 metrů dlouhé a tři metry široké, přičemž mezi stupni navrhli projektanti přechodové rampy. „Hlavní opěrnou konstrukci tvoří opět ocelová štětová stěna,“ vysvětlil vedoucí vodní cesty Povodí Moravy, s. p. Čestmír Daňhel.
Ke krátkodobému kotvení plavidel pak poslouží přístaviště Spytihněv, plánované rovněž s bezbariérovými parametry. Na místě dosavadního dřevěného mola v pravobřežní části horní rejdy plavební komory vznikne třístupňové pevné molo v délce45 metrů a šířce tři metry. Doplní jej samozřejmě vyvazovací prvky, tedy pacholata a rohatinky. Konstrukčně na molo naváže takzvané čekací stání o délce25 metrů a šířce tři metry, které poslouží i pro velkou výletní loď.
"V loňském roce přála vodní dopravě absence velkých povodní,“ připomněl mluvčí ŘVC Václav Straka. Baťův kanál tak potvrdil svou roli jednoho z nejvýznamnějších turistických cílů Moravy, když přilákal do regionu 65.000 turistů. Kombinaci cest po vodě a výlety na kolech nabídly desetitisícům jejich milovníků i nové cyklostezky. Další významnou tuzemskou vodní cestou je podle mluvčího ŘVC loni nově zesplavněný, téměř devítikilometrový úsek Vltavy z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou. V roce 2013 k němu přibude dalších více než24 kilometrů řeky, která bude plně splavná až do Týna nad Vltavou a spolu s přehradní nádrží Orlík vytvoří93 km souvislé vodní cesty.
Návštěvníci Baťova kanálu mohli již loni například využívat nově zrekonstruovaný areál Pahrbek, kde přístaviště vybudovalo ŘVC ČR v roce 2009. Rekonstrukcí prošel i sudoměřický areál Výklopník. Splavnost kanálu a nezbytné opravy v roce 2011 zajistilo finančně nejen Povodí Moravy, ale také dotace z ministerstev zemědělství a dopravy i krajských úřadů Zlínského a Jihomoravského kraje .